For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

"De Alchemist" van Paulo Coelho

Voor het reeds eerder aangehaalde boeken-recensieproject "Stumm" van OLVC- leerkracht en doctoraatsstudent René Broens, heb ik in 2002 tevens het boek "De Alchemist" van Paulo Coelho onder de loep genomen. Mijn recensie droeg de alleszeggende subtitel Wat bezielt een weldenkend mens toch om een boek over hocus-pocus te lezen? Het boek zelf overtrof mijn (lage) verwachtingen en is beslist een aanrader, zoals ook uit deze recensie zou moeten blijken. Welke debiel leest er nu boeken over tovenarij? Ik! Lui gezeten in mijn fauteuil, begon ik op een grijze vakantiedag ‘De Alchemist’ te lezen om de tijd te doden.

Ik heb het in één ruk uitgelezen. Het boek verveelt nooit, leest als een F16 in duikvlucht en geeft je achteraf een voldaan gevoel. De personages zijn amusant en door de beeldende schrijfstijl van Coelho komen ze echt tot leven. De auteur geeft het decor van woestijnen en piramiden magistraal weer. De dubbele bodems zijn ook niet moeilijk te achterhalen in tegenstelling tot andere ‘bildungsromans’.

‘De Alchemist’ staat garant voor een portie pure ontspanning. Maak er tijd voor, maar laat er niets anders voor vallen! Naast de pogingen om wijsheid te verkondigen, wemelt het boek ook van de kinderachtigheden en cliché's die eigen zijn aan Harry Potter-boeken en andere baby-sprookjes. Die zullen je vaak de strot uitkomen, maar houd vol. Wanneer je rond pagina 80 het boek wil wegwerpen, bedenk dan dat je al ver over de helft ben en dat je de resterende 40 bladzijden wel zult overleven!

Geniet van de prachtige woordspelingen en dure zinsconstructies, zoals Als je een bepaalde droom koste wat het kost wil volgen, dan zal het gehele universum samenzweren om die droom voor jou te verwezenlijken!. Denk er wel aan dat Coelho tijdens het schrijven van de ‘ik-babbel-met-de-wind’-scène stoned was. ‘De Alchemist’ van Paulo Coelho? 'Just read it!’

Deze recensie verscheen ook op de website Stumm.be.

Meer recensies hierover op www.scholieren.com.

3 Reacties:

At 15:29 Anoniem said...

Welke toegevoegde waarde heeft dit soort schrijfsels "uit de oude doos" die niets, maar dan ook niets, te maken hebben met de politieke ondertoon van je blog. Okay, je bent belezen. Je was dat vroeger precies al. Okay, je kan mooi schrijven. Dat kon je vroeger kennelijk ook al. Ik vind je blog zeer lovenswaardig en de inhoud van je artikels zeer aanstekelijk, maar a.u.b. vermijd dit soort opvullingen. Het draagt tot geen enkel debat bij, en het ondergraaft een beetje de geloofwaardigheid van je politieke posts. Narcisme is goed, maar je moet ook niet overdrijven.

 
At 11:59 Anoniem said...

Ik geef Hugo gelijk: wat doet deze recensie van een KINDERboek op deze blog over politiek en ideologie? Had he misschien geen inspiratie meer Vincent om iets zinnigers te schrijven?

 
At 14:24 Anoniem said...

Dit is geen Kinderboek. Lees dit en wordt wijzer, leer de taal van de wereld en stop met u tijd te verdoen met anderen afbrekende kritiek te geven. ps Vincent ik apprecieer je werk.

 

Een reactie posten