For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

Introduction to libertarian policy

Libertarians strongly oppose infringement of civil liberties such as restrictions on free speech, prohibitions on voluntary associations, or encroachments on persons or property except as a result of due process of law to establish or punish criminal behavior. As such, libertarians oppose any type of censorship, or pre-trial forfeiture of property. Furthermore, libertarians reject any distinction between political and commercial speech or association, a legal distinction often used to protect one type of activity and not the other from government intervention. Libertarians also frown on any laws restricting personal or consensual behavior, as well as laws on victimless crimes. As such, they believe that individual choices should not be limited by government licensing requirements or stategranted monopolies, or in the form of trade barriers that restrict choices for other products from other nations. They also oppose gambling, drug and prostitution prohibitions. Citizens must be free to take risks, even if they will harm themselves. The state has no birthright.

Deze tekst van Frederick Holden verscheen in The Free State.

Meer teksten over libertarische politiek op www.libertarianism.com.

3 Reacties:

At 00:25 Anoniem said...

Dat ziet er een zéér interessante ideologie uit. Ik noemde me al een tijdje "rechts-liberaal" om mij te distantiëren van de links-liberale beleidsmaatregelen van de VLD, maar ontdek hier nu dat ik eigenlijk een "libertariër" ben. Ik vind dat ook een mooiere omschrijving, want "rechts" straalt iets teveel bekrompenheid uit, iets waar ik als rasecht libertariër geen last van heb.

 
At 12:32 Anoniem said...

Evelien, ik vind het jammer dat je jezelf niet langer als "rechts" wil omschrijven, want er is niets mis met die kant van het politieke spectrum. Als "links" staat voor overheidsbemoeienissen, herverdeling en torenhoge belastingen, dan pas ik daar voor. Ik ben "rechts" en ben er godverdomme trots op ook!

 
At 16:25 Anoniem said...

Voor de geïnteresseerden in deze politieke filosofie/ideologie, kan ik de website www.libertarisme.nl aanraden:

Het libertarisme is een filosofie waarbij niet de dwang van het collectief centraal staat, maar de vrijheid van het individu. Het libertarische idee van vrijheid is onderdeel van een lange traditie en baseert zich op filosofen als John Locke, Ayn Rand en Robert Nozick en economen als Nobelprijswinnaars Friedrich Hayek, Milton Friedman en James Buchanan.

Het libertarisme wint wereldwijd steeds meer aan invloed en maakt met name via de vrije verspreiding van ideeën op het internet een enorme opgang. Het libertarisme gaat uit van het zelfbeschikkingsrecht: het recht van mensen om over hun eigen lichaam, geest en eigendom en de vruchten van hun arbeid te beschikken.

 

Een reactie posten