For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

Ballade van een enkeling

Als er iets is waarvoor de donkerste tijd van het jaar goed is, dan is het wel voor herinneringen op te halen van vervlogen tijden, tijden waarin er nog zekerheden waren, tijden waarin onze naiviteit nog grenzeloos - of grenzelozer - was. Ook ik heb van de nood een deugd gemaakt en ben beginnen grasduinen in mijn fotoalbums van vroeger. Nochtans heb ik - nog - niet de intentie nu reeds mijn memoires neer te schrijven. De opgerakelde avonturen en ervaringen uit mijn twintig jaar jonge leventje, gaven een duidelijk beeld weer van mijn sociale, intellectuele en ideologische evolutie doorheen de jaren. Van een sociaal geengageerd extrovert persoon ben ik geevolueerd tot het egoistische introverte monster dat ik heden ten dage schijn te zijn. Niet dat dit door mij als storend wordt ervaren. Ik heb van niets uit mijn verleden spijt, geen rancunes, geen haatgevoelens en geen wroeging. Misschien zelfs integendeel. Mocht men mij de kans geven mijn leven te herdoen, dan zou ik nog tien tegen een dezelfde keuzes en fouten maken. Mijn persoonlijkheid zou identiek dezelfde geweest zijn. Misschien is het daarom dat ik walg van tweede kansen, ook voor anderen.

In mijn fotoalbum vond ik tevens enkele foto's terug van een skivakantie in Oostenrijk uit 1997. Ik was toen twaalf jaar en klaar om de wereld te veroveren. In ons hotel heb ik toen voor een Belgisch meisje, Esther Van Hove genaamd, een ballade geschreven die ik dan ook op de laatste avond opgevoerd heb in de Stube, begeleid door het Tirolerhof-huisorkest. Dit was de bekroning op een schitterende vakantieweek die ik met haar en enkele andere "kindgasten" aldaar doorgebracht had. Indertijd droeg deze ballade de titel "Mijn Liefste Esther".

Maar nu, acht jaar na datum, heb ik besloten die titel te wijzigen in "Ballade Van Een Enkeling".
Zonder jou heeft mijn leven geen doel. Liefde wat een mooi gevoel. Zonder jou lijkt de zee een vijver en een vijver de zee. Ik wil voor altijd met je mee. Je bent zo lief en teder, zo mooi en zacht. Je bent de vrouw waarop ik jaren heb gewacht. Belgie, corruptie, de hel op deze wereld, maar toen ik jou zag, besefte ik : dit is echt de hemel op aard. Dit is nog niet het einde van het lied. Zonder jou wordt het een jaar van verdriet. Tot volgend jaar, dan blijven we bij elkaar. Ik ben wel geen man die echt alles kan. Ik wil je wel alles geven, ja, zelfs mijn dierbaar leven. Het lijkt als in een droom, bij die oude Dennenboom. Ga met me mee, over de zee. Kom me achterna, naar het prachtige Amerika. We bouwen een hotel, ver weg van de hel. We krijgen kinderen en niemand zal dat verhinderen. We eindigen niet alleen maar samen onder een marmeren steen met dit opschrift in de steen gegrift : Esther brak haar been en Vincent liet haar niet alleen. In de hemel is het wel leuk. Beide stierven aan een breuk. Esther aan haar been, Vincent's leven werd zwart en hij ... hij stierf aan een gebroken hart. Dit was het eind van een leven vol geluk, maar nu is dat leven stuk. Je zal tot in de eeuwigheid mijn liefje zijn. Dit was het eind van een lied over zonneschijn en geluk."
Ik hoop dat je genoten hebt van dit stukje proza, deze ballade ontsproten uit mijn infantiele onschuld. Het is acht jaar later nog steeds een beetje actueel. Ik ben immers nog steeds anti-Belg en pro-Amerikaan. Die instellingen had ik toen kennelijk ook al, als je eens grondig door de regels leest. Ik heb van dit alles geenszins spijt. Gelukkig maar. Anders had ik nog een eeuwigheid de tijd om erover na te denken.

Tot op heden heb ik hiervoor nog geen platencontract gekregen.

Meer over één van mijn favoriete zangers op www.leegreenwood.com.

2 Reacties:

At 15:09 Anoniem said...

Amai, dat is andere koek dan de politiek. Nooit gedacht dat er in jouw een romantische ziel zou schuilen. Vincent De Roeck als poëet. De wonderen zijn de wereld nog niet.

Trouwens, was geslaagd feestje van Jong VLD vond ik. Heb mij goed geamuseerd. Tot de volgende! xxx

 
At 16:15 Anoniem said...

Amai. Nooit gedacht dat jij een slijmbal was! :-)

 

Een reactie posten