For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

Een Amerikaanse stemtest

Ik heb onlangs de "Political Quiz Show" eens ingevuld die door het weekblad "USA Weekend" opgesteld was naar aanleiding van de presidentsverkiezingen. Door de gedateerdheid van deze enquête zijn de identiteiten van de rolmodellen in se minder belangrijk dan hun ideeëngoed, maar uiteindelijk bleek ook dit nog wel mee te vallen. Geen Ron Paul, dat wel, maar ik kwam toch uit op iemand waarvoor ik meer dan gewoon respect en ontzag heb. Mijn score bedroeg op de kop 30, wat neerkomt op een conservatief profiel van 75% en een liberaal profiel van 25% naar de Amerikaanse normen. Hierbij dien ik wel op te werpen dat het Amerikaans liberalisme totaal geen gelijkenissen vertoont met dat in Europa. Wanneer we het Europees liberalisme naar de VS gaan extrapolleren, komen we uit bij de "Grand Old Party" of de "Libertarian Party".

Mijn Amerikaans rolmodel is Jack Kemp, ex-superster uit de American Football, die nationale bekendheid verworf in de politiek onder en na het presidentsschap van Ronald Reagan. Jack Kemp gelooft in een minimale overheid en een maximale afschaffing van de belastingen (hij is immers de spindokter van de bekende "Kemp-Roth Tax Cuts" uit het era van Reagan). Jack Kemp deed in 1996 zelfs mee aan de Amerikaanse presidentsverkiezingen voor de republikeinen maar moest uiteindelijk toch de duimen leggen voor Bill Clinton.

Met dank aan het weekblad USA Weekend voor de analyse.

Je kan deze test ook zelf afleggen op www.madrabbit.net.

2 Reacties:

At 20:50 Anoniem said...

Tax cuts? Dat kan allemaal wel goed zijn, maar Jack Kemp is in de eerste plaats een Neo-Conservatief (Neo-Con) van de allerergste soort. Ik had nooit gedacht dat ooit nog te moeten zeggen ... maar de Amerikanen hadden groot gelijk om Clinton in plaats van Kemp te verkiezen. Clinton was het minste kwaad.

 
At 10:54 Anoniem said...

Ik kwam uit bij Newt Gingrich, je weet wel de Republikeinse Speaker van het House of Representatives tijdens het presidentsschap van Bill Clinton. Daar ben ik ten zeerste tevreden mee.

 

Een reactie posten