For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

Commentaren bij enkele recente ontwikkelingen

In deze blogpost sta ik kort even stil bij een aantal recente ontwikkelingen, zowel persoonlijke als algemeen-maatschappelijke. Vaclav Klaus, de huidige president van Tsjechië en één van mijn laatste idolen in de Europese politiek van vandaag, deed deze week naar verluidt een oproep in het extra crisis-nummer van Knack tot het volgen van Tsjechoslowakije als voorbeeld en het opsplitsen van België. In datzelfde Knack-nummer legt ook Rik Van Cauwelaert de vinger op de wonde: de crisis is niet zozeer institutioneel dan wel economisch van aard. En waarschijnlijk zal libertariër Vaclav Klaus, niet per toeval lid van de prestigieuze Hayekiaanse "Mont Pélérin Society", ook ik de eerste plaats op de economische verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië gewezen hebben, wat eens te meer de herinneringen aan Tsjechië en Slowakije aan het begin van de jaren 1990 oproept. Verder behandel ik mijn recente aanstelling tot redacteur van het LYMEC-magazine "New Libertas" en mijn selectie van meest populaire Britse weblogs.

Het bewuste Knack-interview met de Tsjechische president Vaclav Klaus wordt door de weblog "Angeltjes" als volgt geciteerd:
Vaclav Klaus speelde naast de Slovaak Vladimir Meciar een van de hoofdrollen in de zogenaamde 'fluwelen scheiding' van Tsjechië en Slovakije. In 1992 onderhandelde hij in de Tugendhat Villa in Brno over de scheiding van het land.

(...)

Vaclav Klaus: 'Ik zie de diepe verdeeldheid, als het al geen diepe loopgraven zijn, binnen de Belgische maatschappij. Mijn aanbeveling zou zo luiden: volg vlug ons voorbeeld. Maar ik zou het niet durven, contact op te nemen met Belgische politici over dit onderwerp. Het huidige Belgische drama oplossen is huiswerk.'
Mijn motivatiebrief naar Alexander Plahr, de Duitse ondervoorzitter van LYMEC én verantwoordelijke uitgever van hun kwartaalmagazine "New Libertas", in het kader van het redacteurschap, ging als volgt:
Dear LYMEC office manager,

My name is Vincent Jean De Roeck, affiliated with the Belgian LYMEC member organization LVSV (Liberaal Vlaams Studentenverbond, Liberal Flemish Students Organization), and through this email, I want to express my will to join the redaction of New Libertas magazine.

Next to my functions within the LVSV - for the moment I am serving as national Vice-President and member of the Political and International Offices of the LVSV Leuven chapter - I am a freelance publicist and regular contributor to numerous media in the Netherlands, Belgium and beyond, both online and traditional.

My columns and articles have appeared in the Wall Street Journal, De Standaard, De Burgerkrant, HP/De Tijd and The Daily Telegraph newspapers, in Elsevier, Knack, Trends, National Review, Joods Actueel, Doorbraak, The New American, The Free State, Het Volksbelang, Open and BK magazines, and on Het Vrije Volk, Samizdata, Opinion Journal, The First News, The Brussels Journal, Politics, Politiek Net, De Vrijspreker, Libertarian, Free-Europe, Mises Youth Club and Nova Civitas websites.

Since May 2008 I am also appointed the Editor-in-Chief of the LVSV magazine Blauwdruk (Blueprint) which is a task I am eager to combine with editing New Libertas. My computer and English language skills are sufficient to comply with the function description, and after being present at virtually every main LYMEC event in the last year and a half, ever since the re-activation of LVSV membership, I believe many LYMEC delegates know who I am, where I stand for and what I am capable of doing. This will allow me to stay in touch with the MOs and closely cooperate with their international offices to get as many high-quality opinion pieces and articles as humanly possible collected for New Libertas.

Furthermore, since I am internationally active on many levels and closely follow international politics, I am also willing to provide every issue with an article of my own of course, but this will remain rather some kind of backup in the unlikely event of a shortage of articles delivered by the MOs. It is not my purpose to turn New Libertas in a personal or LVSV publication, and once editor, I will equally safeguard the magazine against others trying to do so.

If you have any remarks or questions, please feel free to contact me. Yours sincerely,

Vincent J. De Roeck, Vice-President LVSV.
Via de weblog van mijn ander politiek idool, Daniel Hannan, een libertarische Euroscepticus die momenteel Tory-Europarlementslid is voor Zuid-Oost-Engeland, kreeg ik vandaag de vraag doorgespeeld naar mijn tien meest populaire Britse weblogs. Het mag u natuurlijk ook niet verbazen dat dit stuk voor stuk politieke weblogs zijn en dat hun bereidheid om mijn eigen Engelse teksten of "hat tips" over te nemen, ook een rol gespeeld heeft in de definitieve selectie.
1. Daniel Hannan MEP -- http://www.hannan.co.uk/
2. Conservative Home -- http://www.conservativehome.com/
3. The Brussels Journal -- http://www.brusselsjournal.com/
4. Samizdata -- http://www.samizdata.net/blog/
5. The Devil's Kitchen -- http://devilskitchen.me.uk/
6. Slugger O'Toole -- http://www.sluggerotoole.com/
7. EU Referendum -- http://eureferendum.blogspot.com/
8. Open Europe -- http://openeuropeblog.blogspot.com/
9. Jean-Paul Floru -- http://www.floru.moonfruit.com/
10. Bruno Waterfield -- http://www.brunowaterfield.co.uk/
Deze commentaren verschenen ook elders op het internet.

Meer over mezelf op mijn nieuwe website www.vincentderoeck.be.

4 Reacties:

At 15:07 Anoniem said...

Ben al weg naar Sunnyvale, CA met mijn 28 kilo semtex... ;-)

 
At 16:18 Anoniem said...

Waarom Sunnyvale? Wat is daar in godesnaam te doen?

 
At 17:28 Anoniem said...

sunnyvale, waar google geboren is.

 
At 23:14 Anoniem said...

@Vincent de Roeck

Het artikel/interview met Vaclav Klaus kan u hier vinden: http://www.knack.be/nieuws/europa/exclusief--klaus-roept-belgie-op-voorbeeld-tsjechoslovakije-te-volgen/site72-section25-article20204.html

 

Een reactie posten