For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

Mijn godsdienstprofiel

Om mijn religieuze achtergrond te achterhalen heb ik onlangs de "religion poll" ingevuld van "Quiz Farm", één van de grootste organisatoren van dergelijke peilingen op het Internet. De resultaten waren enerzijds wel enigszins bevredigend, maar anderzijds klopten ze toch niet helemaal in mijn geval. Mijn percentage atheïsme kwam neer op 92%, mijn agnosticisme haalde 83%, mijn satanisch gehalte klokte af op 71%, gevolgd door het boeddhisme met 65% en het paganisme met 58%. Mijn islam-affinititeit bleek 38%, terwijl mijn christelijkheid net nog 29% haalde. Mijn judaïsme-gehalte was 17% en mijn hindoeïsme bedroeg slechts 8%.

Dat ik geloof in de vrijheid van de mens, staat als een paal boven water. Ik ben inderdaad uitgesproken liberaal, in de ideologische connotatie van het woord. Dat ik hierdoor uitermate slecht scoor binnen het hindoeïsme is dan ook niet meer dan logisch. Het is de meest verknechtende en onvrije wereldgodsdienst met zijn kastensysteem, zijn familiaal stelsel en zijn huisslavernij. Met een dergelijke ingesteldheid verbaasde het mij ook niet dat ik overwegend atheïst of agnost ben, twee stromingen die een maximum aan individuele onafhankelijkheid waarborgen in ons leven.

Dat de islam mij meer zou aanspreken dan bijvoorbeeld het christendom of het jodendom, sloeg mij dan weer met verstomming. Ik mag dan wel geen praktiserend Christen zijn, maar dat neemt niet weg dat ik toch een zekere affiniteit met de moderne christelijkheid voel, het neo-Christendom dat hoofdzakelijk geënt is op het kapitalistische calvinisme. Ik heb nochtans geen greintje respect voor de huidige islam en ook het jodendom sluit mijns inziens toch nauwer aan bij onze Westerse levenswijze dan de Mohammedaanse leer. Misschien hebben wij een verkeerd gecorrumpeerd beeld van de echte islam door de aanslagen en het barbaarse gedrag van de fundamentalisten? Misschien kan de islam dan toch nog een functie hebben binnen een vrije seculiere beschaving?

Dat het boeddhisme en het paganisme mij erg genegen zijn, kan ik begrijpen. Beide stromingen laten een grote vrijheid aan het individu dat tot zelfontplooiing moet komen door reflectie en meditatie. Ik mag dan wel niet aan "yoga" of "zen" doen, ik denk wel vaak na over waar ik sta in het leven en wat ik (nog) wil bereiken. Ook de afwezigheid van een echte omnipresente en omnipotente godheid in het dagdagelijkse leven kan ik zeker smaken. Mijn grootste verbazing en teleurstelling werd echter gewekt door mijn hoog satanisch gehalte in deze test. Nochtans ben ik allesbehalve een aanbidder van Lucifer of iemand die de komst van de antichrist opwacht en/of voorbereid. Ik zet mij wel af tegen de dogma's van het christendom en daardoor zal ik waarschijnlijk eerder gecategoriseerd worden onder het satanisme, terwijl dit totaal niet in overeenstemming is met mijn persoonlijke overtuiging. Net als Macchiavelli geloof ik dat de mens slecht is en gedreven door negatieve passies, maar dat een dergelijke opvatting mij als "Satanist" afschildert, vind ik toch wat ver gaan.

Ik sta op een positieve manier in het leven. Ik geloof niet in een hiernamaals en bijgevolg wil ik mijn enige kans op aarde volmaken zonder mij voortdurend te moeten verantwoorden en zonder ketens van religieuze onderdrukking te moeten dragen. Liberty in our lifetime! is dan ook mijn levensmotto. Het is onze enige kans op voldoening en vrijheid. Zelfs de strikte interpretatie van de Bijbel geeft aan dat er na de dood niets meer is dan het grote néant, "Gij zijt van stof en stof wederkeren zult Gij!" Wat anders kunnen ze hiermee bedoeld hebben?

Met dank aan de internetpeiler Quiz Farm.

Je kan deze test ook zelf afleggen op www.quizfarm.com.

3 Reacties:

At 12:35 Anoniem said...

Ik val hier in herhalingen, Vincent. Grote woorden, dat wel, maar daden. Ben je al verhuisd naar New Hampshire? Ben je al lid van de Libertarian Party? Nee, nee, en nog eens nee. En wat is het nut van deze stomzinnige testjes? Geen inspiratie meer voor andere goddeloze reactionnaire testjes? Geen copypaste meer van teksten van je extreme "libertarische" helden? Kom aan, Vincent. Hoe moeilijk kan het zijn om een blog te onderhouden? Wetende dat zelfs jij het kan ...

 
At 17:22 Anoniem said...

Wie neemt er nu de testjes van iets dat zichzelf "quizboerderij" noemt serieus? ik alvast niet: kwam op satanist uit...

 
At 11:22 Anoniem said...

De quiz is wel degelijk correct samengesteld. Ik kwam als volbloed Christen uit de bus, met het Jodendom als tweede godsdienst.

 

Een reactie posten