For our heritage and freedom ! Home | About | Contact | Vincent De Roeck | Liberty Quotes | The Free State | In Flanders Fields | Nova Libertas | Feeds |

Happy New Year !

"Ode aan de Amerikaanse en de Canadese soldaten, die niet eens wisten dat er tussen Duitsland en Frankrijk nog een lap grond lag, Belgie genaamd, maar wel hun leven hebben gegeven om dat kleine landje te bevrijden." Met deze gevleugelde lofrede begint een gedicht dat ik in 1999 geschreven heb naar aanleiding van onze klasdriedaagse in de Westhoek, waar oorlogskerkhoven en de herinnering aan WO-I centraal stonden. Sinds die bewuste "Grote Oorlog" zijn er al duizenden kleinere conflicthaarden geweest in de wereld. In het jaar 2007 zal deze bloedrode palmares enkel nog maar aandikken. Daarom had ik van de gelegenheid graag gebruik gemaakt om eventjes stil te staan bij iedereen die geleden heeft en gestorven is om ons vandaag de kans te geven nieuwjaar te vieren in vrede.

Freedom is not free. It comes with a price!Let us answer the call, whatever the call! Laat ons te allen tijde waakzaam blijven, en bereid zijn te vechten voor onze beschaving, onze welvaart en - vooral - onze vrijheid. Ik wens iedereen bij deze een gelukkig en vredevol 2007 toe, maar vergeet nooit welke prijs de mensheid daarvoor al betaald heeft.

John McCrae was een Canadese dokter die in 1914 werkte in een militair veldhospitaal aan het IJzerfront. Hij schreef het gedicht "In Flanders Fields/Op Vlaanderens Velden" enkele weken voor de Tweede Slag om Ieper, de slag die zijn dood werd. Het gedicht werd het allerbekendste stuk literatuur uit de "Grote Oorlog".
In Flanders fields the poppies blow, between the crosses, row on row, that mark our place, and in the sky, the larks, still bravely singing, fly, scarce heard amid the guns below. We are the Dead. Short days ago, we lived, felt dawn, saw sunset glow, loved and were loved, and now we lie in Flanders fields. Take up our quarrel with the foe. To you from failing hands we throw the torch, be yours to hold it high. If ye break faith with us who die, we shall not sleep, though poppies grow in Flanders fields.

Klaprozen bloeien op Vlaanderens velden, tussen de kruisen, rij aan rij, van ons die liggen, zij aan zij. De zang van koene lerken in de lucht, schier niet gehoord door het krijgsgerucht. Wij zijn de Doden. Gisteren nog zagen wij dageraad en deemstering, beminden en werden bemind, en liggen nu in Vlaanderens velden. Bekamp de vijand met nieuwe moed en grijp de toorts waarvoor wij streden. Als je verzaakt aan ons die leden, dan gun je geen rust aan helden, waarvoor klaprozen bloeien op Vlaanderens velden.
Mijn "Grafzerken" is enigszins geinspireerd door en/of gebaseerd op de krachtige beeldspraak uit het hierboven gereciteerde "In Flanders Fields".
Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. Keuren de regeringen dit dan goed, al dat nutteloos vergoten bloed? Eenzame kinderen hopen en dromen, wachtend op hun papa, die nooit meer zal komen. Ontelbare graven vol verdriet en pijn. Ik schaam me, ik schaam me om mens te zijn. Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. Jongens gesneuveld op het zogenaamde Veld van Eer, zelfs de allerkleinsten weten beter, weten meer. Tussen geweerschoten en gebulder van mortieren, lijken der soldaten als voedsel voor gieren. Ontelbare graven, keurig op een lijn. Ik schaam me, ik schaam me om mens te zijn.

Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. Officieren zonder blaam en met veel faam, maar ook ontelbare soldaten zonder naam. Oude vrouwen, wenend en smekend. Oud-strijders, voor het leven getekend. Ontelbare graven, dode kinderen, nog zo klein. Ik schaam me, ik schaam me om mens te zijn. Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. Een wenende vrouw, een klein kind in haar armen, vraagt de almachtige God om erbarmen. Miljoenen soldaten, gestorven en gedrild. Heeft God dit allemaal wel gewild? Ontelbare graven, glasscherven, een gebroken fles wijn. Ik schaam me, ik schaam me om mens te zijn.

Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. De toorts van de wraak is altijd hoog geheven, verminkte soldaten, zonder toekomst, zonder leven. Wenende vrouwen en een schreiend kind, lopen doelloos rond de graven, tot de dood hen eindelijk vindt. Ontelbare graven, een kapotgeschoten trein. Ik schaam me, ik schaam me om mens te zijn. Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. Wanneer beginnen de wapens weer dood te zaaien, en begint het oorlogsgeweld weer op te laaien? Over honderd jaar zullen de kogels weer tegen de ramen tikken, slechts honderd jaar om onze diepe wonden te likken. Ontelbare graven, honderden soldaten, gedood door een mijn. Ik schaam me, ik schaam me om mens te zijn.

Grafzerken, eindeloos lange rijen, grafzerken. Is dit het einde van de wereld, of slechts het begin? Niemand weet het, de wereldleiders evenmin. Wie zal het tij doen keren? De mensheid zal het toch nooit of te nimmer leren. Ontelbare graven, een tranende fontein. Schaam ik me, schaam ik me wel om mens te zijn?
Het rijmschema mag dan misschien moeilijk leesbaar zijn, of het geheel mag misschien rommelig en langdradig overkomen, maar ik schreef dit gedicht op dertienjarige leeftijd en ben er terecht trots op.

Dit gedicht werd gepubliceerd in Olvactueel, Mededelingen en de Bezinningsbrochure van het OLVC. Het werd ook genomineerd voor het Antwerps Festival van Drama en Podiumkunsten.

Meer gedichten van mij op www.olvactueel.be.

3 Reacties:

At 12:48 Anoniem said...

Ge blijft me verbazen, Vincent. Ik wist niet dat er een poeet verscholen zat achter de hardvochtige libertarier Vincent De Roeck. Een positieve verbazing.

 
At 12:13 Anoniem said...

Vincent, for the record, een spetterend 2007 gewenst voor jou en de jouwen. Tot in Leuven!

 
At 12:13 Anoniem said...
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.  

Een reactie posten